Szkolenia administracji | Szkolenia prawo | Szkolenia marketing | Szkolenia Kraków | Szkolenia Warszawa | Szkolenia Poznań | Szkolenia Wrocław | Szkolenia Zakopane

aktualnie jesteś: Strona Główna / Zasady savoir vivre w codziennym życiu i biznesie

Zasady savoir vivre w codziennym życiu i biznesie

Zdarza się czasami  że o regułach savoir – vivre’u myślimy jak o zakazach i nakazach według których kierujący swoim postępowaniem ludzie czują się skrępowani i nie udaje im się zachowywać naturalnie. Bardziej korzystnie dla wszystkich jest jednak do tego typu postaw się nie przyznawać, bo każdy, kto kieruje się zasadami dobrego tonu zdaje sobie sprawę z tego jak bardzo ułatwiają te zasady życie. Każdy kto miał okazję w swoim życiu nauczyć się i stosować reguły poprawnego zachowania wie, że te techniki nas nie krępują – wręcz przeciwnie, dzięki sformalizowanym zasadom postępowania mamy poczucie bezpieczeństwa, zapewniają nam one świadomość własnej wartości i po prostu luksus bycia sobą.


Czym jest savoir-vivre wie każdy kto chce być uważanym za człowieka z klasą. Zasady biznesowego savoir – vivre’u to nie tylko wiedza o tym jak zachować się podczas wystawnej kolacji z partnerami biznesowymi, w jakiej kolejności  przedstawić zaproszonych gości na wizytę szefowi, lub też na widok kogo wstać, żeby się przywitać. Savoir-vivre to jednak przede wszystkim umiejętność kierowania się zasadami uprzejmości, szacunku i tolerancją wobec innych ludzi oraz znajomość adekwatności użycia danych słów i zwrotów w konkretnej sytuacji. To właśnie te cechy są kluczem do tajemnicy właściwego zachowania się człowieka który może uchodzić za osobę z klasą. Taki człowiek powinien być zrównoważony i posiadać zintegrowana osobowość. Powinien potrafić odnaleźć się w ciężkich sytuacjach i umieć radzić sobie z osobami które moglibyśmy nazwać „trudnymi ludźmi”. Opiera się na wrażliwości wobec innych, umiejętności wczucia się w sytuację i emocje innych ludzi, bycia świadomym potrzeby dyskrecji w swoim zachowaniu. Dobre maniery są przydatne w każdej sytuacji, to nic innego jak sztuka życia, znajomość zasad savoir – vivre’u oznacza więc mniej więcej tyle co wiedzieć, jak żyć.


W pewnej firmie pracownik nieświadom zasad posługiwania się zwrotami grzecznościowymi codziennie wszystkich witał radosnym „Witam!”. Począwszy od sekretarki a skończywszy na swoich przełożonych, niezmiennie stosował tę regułę do każdej napotkanej osoby. Gdyby przeczytał książkę o stosowaniu takich zwrotów, lub gdyby pracodawca wysłał takiego pracownika na specjalne szkolenie wiedziałby, w jakich sytuacjach to słowo znajduje zastosowanie, a w jakich już nie. Jak wiadomo, zwrot „Witam” można zastosować tylko i wyłącznie w momencie przywitania się z osobami które zajmują niższą pozycję względem nas. Zatem zarówno prezes w firmie, jak i również wykładowca na uczelni i nauczyciel w szkole może posłużyć się względem swoich słuchaczy tym zwrotem. Natomiast w odpowiedzi ze strony niżej usytuowanych osób nigdy nie powinno znaleźć się to słowo. Najbardziej odpowiednim zwrotem w takiej sytuacji to zwykłe „dzień dobry”. Jak widać na tym prostym przykładzie, pracownik codziennie nieświadomie powtarzał ten sam błąd względem każdej osoby, która w danym środowisku zajmowała wyższą pozycję w hierarchii. Jednak to tylko niewinna pomyłka, w świetle tych, które można zaliczyć do bardziej poważnych.


Polska gościnność znana jest na całym świecie ze swojej wylewności,  dosyć wysokiej spontaniczności w zachowaniu oraz niekiedy nadmiernej chęci „pokazania się”, co jednak nie zawsze świadczy o posiadaniu dobrego stylu. Zaproszeni do firmy goście, biznesowy obiad, uroczystości, bankiety, konferencje i spotkania, sprawiają często wiele problemów. Sposób zachowania się przy stole wiele mówi o człowieku i jego kulturze osobistej. Rozwój współczesnej cywilizacji spowodował, że tak prosta rzecz jaką jest spożywanie posiłków, przekształciła się w rytuał i sztukę, jaką należy wpierw dogłębnie poznać aby w całości ją móc opanować. Brak odpowiedniej wiedzy i wynikająca z tego nieporadność w tej dziedzinie bywa bardzo krępująca, gdyż jest widoczna na pierwszy rzut oka, a w konsekwencji może zniechęcić osoby uczestniczące we wspólnym posiłku do podtrzymywania z nami relacji. Reguły jednak są wystarczająco jasne i możliwe do opanowania przez każdego kto chce wzbogacić swoje umiejętności.


Co nam daje opanowanie umiejętności z zakresu savoir vivre? „Klasa” o której mówimy w kontekście dobrego zachowania to umiejętność dopasowania się do okoliczności, w których akurat się znaleźliśmy. Człowiek o wysokiej kulturze osobistej potrafi odpowiednio zinterpretować sytuację innych ludzi, interesuje się nimi, wyraża chęć zrozumienia ich, niezależnie czy dotyczy to codziennego życia czy firmowego. Zasady dobrego zachowania towarzyszą nam dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. W życiu zawodowym opanowanie reguł komunikacji i rozpoczęcia swobodnej rozmowy na koleżeńskim gruncie okazuje się bardzo ważne dla zainicjowania i podtrzymywania dobrych kontaktów z klientami czy kontrahentami i przekłada się na jakość prowadzonych interesów. Nieodzowny jest też uśmiech i odpowiednia postawa ciała, gestykulacja, spojrzenie, umiejętność odpowiedniego interpretowania i reagowania zarówno na sygnały wysyłane werbalnie czy też niewerbalnie, czyli mowę ciała. Opanowanie zasad odpowiedniego zachowywania się w konkretnych sytuacjach daje nam też pewną ulgę – wiedząc, jak należy postępować, możemy skoncentrować się na innych rzeczach aniżeli to, co mamy zrobić, gdyż to mamy wyuczone i już to po prostu wiemy. Widząc aprobatę w oczach innych, co stanowi odpowiedź na nasze starania, czujemy satysfakcję i siłę do podejmowania kolejnych wyzwań.


Na koniec wspomnę jeszczę o ważnej rzeczy – wszyscy popełniamy błędy. Każdy człowiek na drodze swojego życia ucząc się nowych umiejętności popełnia pomyłki. Wszyscy jesteśmy ludźmi i każdy ma swoje słabości. Nie jest sztuką nie popełniać żadnych błędów - sztuką jest umieć je naprawiać, a co ważniejsze, wyciągać z nich wnioski na przyszłość. Popełniliśmy jakiś błąd w krępującej sytuacji?  Najważniejsze to nie wpadać od razu w panikę. Lepiej wykorzystać ten moment, i zobaczyć, jak reagujemy w tej sytuacji. Zrozumiemy wtedy swój własny styl reagowania w sytuacji trudnej, niepewnej, etc. Znając swoje słabości łatwiej będzie nam zastosować techniki panowania nad emocjami, poszerzać wachlarz swoich atutów i zyskać wiarę w siebie.

 

 


 

 

Powrót do strony z artykułami

 

 


 



Co myślisz o powyższym?


Kontakt w sprawie szkolenia zamkniętego
Aleksandra Bilińska
Manager ds. Organizacji Szkoleń
Aleksandra BILIŃSKA
Wiem, że to szczegóły decydują o powodzeniu przedsięwzięcia, więc dokładnie wsłuchuję się Państwa potrzeby.
Tel: +48 515 212 448
Szkolenia zamknięte w AVENHANSEN

Szkolenia zamknięte to takie, które organizujemy dla wybranej firmy. Są poprzedzone badaniami i szczegółową analizą potrzeb szkoleniowych.


Gwarantujemy, że program szkoleniowy, ćwiczenia i sposób prowadzenia zajęć oraz wszelkie inne elementy szkolenia będą przygotowane specjalnie dla Państwa - tak, aby spełniały Państwa oczekiwania.

Dążymy do jak najlepszego wykorzystanie czasu i możliwości, aby efekty szkolenia były dla Państwa największe.

Poznaj nasze szkolenia zamknięte

Kliknij tutaj, aby zobaczyć w jakich miastach organizujemy szkolenia zamknięte

Opinie uczestników

Szkolenie interesujące i praktyczne.

Szkolenie przeprowadzone przez trenera w sposób atrakcyjny: duża ilość kazusów - motywujące do dyskusji.

Profesjonalny trener z mega wiedzą.

Profesjonalizm, kompetencje, duża ilość przekazywanej wiedzy.

Profesjonalne, ciekawe przekazywanie wiedzy.

Zobacz wszystkie opinie »


30-053 Kraków, ul. Kronikarza Galla 4, lokal 9
2007 - 2014 © Wszystkie prawa zastrzeżone
Zadzwoń do nas:
Kraków: 12 399 41 90, Warszawa: 22 188 13 03, Poznań: 61 278 50 61, Wrocław: 71 70 70 321