Persona w marketingu, czyli jak prawidłowo dopasować content do grupy odbiorców?

jak tworzyć persony w content marketingu W dzisiejszym cyfrowym świecie wydawać by się mogło, że tylko obrazy i filmy mają siłę przebicia w reklamie. Tymczasem, nadal to słowo jest najważniejsze w komunikacie kierowanym przez firmę do grupy docelowych odbiorców. Pisząc treść reklamy, kampanii promocyjnej, slogan czy też ofertę należy wiedzieć, jaki dobór słów będzie właściwy, aby komunikat odniósł pożądany skutek. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, kim jest i jak stworzyć personę marketingową, by osiągnąć sukces. 

Spis treści:

Co to jest persona w marketingu?

Czym persona marketingowa (buyer persona) różni się od grupy docelowej?

Po co określać personę marketingową?

Budowanie persony - jak stworzyć profil persony?

Tworzenie persony - przykłady

Gdzie szukać informacji o personach?

Korzyści, jakie daje buyer persona?

Persony a content marketing

Szkolenia z marketingu, które pomogą lepiej dopasować content do grupy odbiorców

Co to jest persona w marketingu? 

Zanim stworzymy jakąkolwiek treść reklamową, należy odpowiedzieć sobie na pytanie kim są osoby, do których kierujemy naszą ofertę, czyli musimy stworzyć tzw. persony marketingowe (buyer persona). Persona w marketingu to po prostu opis idealnego, potencjalnego klienta. Dokładne określone buyer persony jest cenną wskazówką dla copywritera podczas tworzenia treści. Im lepiej poznamy swoich odbiorców, tym łatwiej będzie nam do nich dotrzeć. Im więcej szczegółów ustalimy, tym lepiej dopasujemy treść komunikatu reklamowego. 

Czym persona marketingowa (buyer persona) różni się od grupy docelowej?

Grupa docelowa to ogólne pojęcie odnoszące się do wszystkich osób, które mogą być potencjalnymi klientami naszej firmy bądź sklepu. W obrębie grupy docelowej poszczególne jednostki mogą się od siebie mocno różnić. Przykładowo, jeśli naszą grupę docelową tworzą wszystkie osoby w wieku od 18 do 40 lat, to w obrębie takiej grupy poszczególną personą mogą być kobiety w wieku 22 lat albo mężczyźni w wieku 35 lat. Już na pierwszy rzut oka widać, że aby dotrzeć do poszczególnych person, trzeba będzie przygotować różne typy treści. 

Persona nie składa się z samych cech demograficznych, ale jest znacznie bardziej szczegółowa. Tworząc persony marketingowe, należy przede wszystkim zrozumieć motywacje klientów. 

 

Chcesz lepiej dopasować treści reklamowe do swojej grupy odbiorców?

Szkolenia otwarte z umiejętności interpersonalnych

 

Po co określać personę marketingową? 

Dzięki określeniu sylwetek odbiorców, a także ich najważniejszych potrzeb, preferencji, motywacji, będziemy wiedzieć, które informacje na temat produktu lub usługi należy wyeksponować. Im lepiej zrozumiemy swój rynek docelowy, tym łatwiej będzie do niego dotrzeć. Personę tworzy się również po to, aby przeanalizować etapy procesu decyzyjnego klientów. Znajomość tych etapów sprawi, że lepiej się będzie z nimi komunikować, skuteczniej sprofilujemy swoją ofertę, a także trafniej dobierzemy odpowiednie narzędzia i kanały komunikacji. Na rynku wciąż nie brakuje kampanii marketingowych, którymi - mimo niebanalnego pomysłu - nikt się nie interesuje, bo jak mówi znane przysłowie ,,trafił jak kulą w płot” . Dlaczego tak się dzieje? Otóż z bardzo prostego powodu - twórcy tych kampanii nie zadali sobie wcześniej podstawowego pytania, kim są persony, do których kierują swoją ofertę i jakie są ich najważniejsze potrzeby. 

Budowanie persony - jak stworzyć profil persony?

Inaczej tworzy się komunikaty reklamowe w Polsce, a inaczej na przykład na rynku amerykańskim. Preferencje konsumentów funkcjonujących na tych rynkach są zupełnie inne, dlatego copywriter musi się do nich ściśle dostosować i modyfikować swoje teksty zgodnie ze zmieniającymi się oczekiwaniami odbiorców. Trzeba wiedzieć, jak dotrzeć do klienta i jak stworzyć dobrze zaplanowany i perfekcyjnie sformułowany komunikat.

W tworzeniu persony niezbędne jest poznanie potrzeb swoich klientów. W tym celu należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań, które pozwolą ustalić nam profil idealnego klienta: 

  • wiek,

  • płeć;

  • pochodzenie;

  • zawód i wykształcenie;

  • wartości;

  • hobby / zainteresowania;

  • dążenia i oczekiwania;

  • codzienne problemy. 

Budowanie persony ma na celu nie tylko opisanie demograficznych cech klienta, lecz skupienie się także na tym, w jaki sposób on myśli, jakie ma problemy, marzenia, jakimi kryteriami się kieruje przy podejmowaniu decyzji.

Bez znajomości odpowiedzi na powyższe pytania trudno jakiejkolwiek firmie będzie stworzyć strategię komunikacji i sprzedaży, która zachęci grupę docelową do zakupu lub skorzystania z danej usługi i będzie dla nich stanowiła wartość. 

Tworzenie persony - przykłady 

Przykładową personą może być: Anna, lat 25. Singielka z Krakowa, która ukończyła niedawno studia na wydziale sztuki, a obecnie wykonuje zlecenia artystyczne i prowadzi w szkole zajęcia z plastyki. Myśli o otworzeniu własnej działalności gospodarczej, ale nie wie, czy jest na to gotowa. Lubi podróżować.

Maciej, lat. 45, pracuje w korporacji. Jest mężem i ojcem dwójki dzieci. Typowy ,,gadżeciarz”, lubi otaczać się nowinkami technologicznymi i szuka takich produktów, które ułatwią mu codzienne życie. 

Opisy person marketingowych często uzupełnia się o zdjęcia, nadaje się im imiona oraz atrybuty, takie jak miejsce zamieszkania, status cywilny czy liczba dzieci. Wszystko po to, żeby odbiorcy myśleli jak o konkretnym człowieku, a nie tylko o statystykach. 

Gdzie szukać informacji o personach? 

Sposobów na lepsze poznanie grupy docelowej jest kilka. Przede wszystkim należy pamiętać, że nikt nie udzieli nam lepszych wskazówek niż nasi klienci. Skąd czerpać zatem informacje o klientach? Po pierwsze, warto przeanalizować dane dotyczące osób odwiedzających naszą stronę internetową. Dzięki narzędziom analitycznym zdobędziemy wiele potrzebnych informacji (np. skąd pochodzi źródło ruchu na stronie, z jakich narzędzi korzystają internauci, przeglądając treści, oraz kim są). Informacje te podane są jak na tacy, wystarczy je odpowiednio zinterpretować i wyciągnąć stosowne wnioski.

Innym cennym źródłem wiedzy o personach jest monitoring mediów. Narzędzia do monitoringu mediów wskazują te miejsca w internecie, w których ktoś mówi o naszej marce lub produktach, które oferujemy. Monitoring mediów dostarcza wielu cennych insightów konsumenckich, pozwalających lepiej zrozumieć motywacje i potrzeby klientów.

Informacji o klientach można szukać także w mediach społecznościowych. Ważnym narzędziem w tworzeniu person marketingowych są również wywiady i ankiety. Budując personę marketingową, dobrze jest też mieć przykłady z życia, na podstawie których można stworzyć realny obraz swoich klientów. 

Aby persona była skuteczna, musi być zbudowana w oparciu o rzeczywiste dane lub informacje pochodzące od klientów. Buyer Persona nie może bazować wyłącznie na wyobrażeniach i stereotypach. 

Korzyści, jakie daje buyer persona?

  • znamy potrzeby, oczekiwania i doświadczenia swoich klientów w całym procesie zakupowym;

  • lepiej rozumiemy sposób myślenia klientów i motywacje przy podejmowaniu decyzji;

  • używamy języka, którym mówią nasi klienci;

  • tworzymy treści, które są przydatne na każdym z etapów procesu zakupowego;

  • możemy ulepszać swój produkt lub usługę w oparciu o wiedzę na temat naszych odbiorców;

  • wybieramy odpowiednie kanały komunikacji, by dotrzeć do grupy docelowej. 

Persony a content marketing 

Buyer Persona pozwala tworzyć wartościowy content, który będzie odpowiadał na potrzeby odbiorców. Dzięki znajomości profilu idealnego odbiorcy możemy zaoferować konkretną wartość, dobrać spersonalizowany przekaz i kanał komunikacji. Jak pokazują liczne badania, użytkownicy, szukając odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości, korzystają przede wszystkim z wyszukiwarki. Czytając dobre jakościowo artykuły, bogate w zdjęcia, infografiki czy filmiki, edukują się, dlatego tak ważne się tworzenie wartościowego contentu. 

Buyer Persona jest punktem wyjścia do zbudowania skutecznej strategii treści (content marketing). 

 

Chcesz podnieść swoje umiejętności marketingowe bez wychodzenia z domu?

Zapoznaj się z naszą ofertą szkoleń online

 

Szkolenia z marketingu, które pomogą lepiej dopasować content do grupy odbiorców 

Jeszcze kilka lat temu, kiedy marketing w Polsce dopiero „raczkował” treści marketingowe były zupełnie inne niż obecnie. Wykorzystywano elementy perswazji i dobierano słowa, które miały najlepiej opisywać produkt. Dziś najważniejsze jest zaspokojenie pragnień i oczekiwań klientów, dlatego te kwestie powinny być punktem wyjścia dla powstającego dla kampanii marketingowej konceptu. Równie ważne jest stworzenie przekazu inteligentnego, wręcz błyskotliwego, który utkwi w pamięci odbiorcy. Biegłość w sztuce pisania, umiejętność posługiwania się szeroką bazą słownictwa oraz wiedza dotycząca marketingu jako takiego są konieczne dla tworzenia treści trafiających idealnie do świadomości odbiorców.

Copywriter musi się wiele nauczyć, aby jego treści reklamowe były skutecznym nośnikiem informacji o produktach czy usługach. Można rozpocząć taką edukację w trakcie szkoleń zamkniętych z marketingu organizowanych przez AVENHANSEN. Wychodząc naprzeciw aktualnym potrzebom użytkowników, obecnie wiele szkoleń prowadzonych jest online. Szkolenia online to propozycja w szczególności dla osób, które chcą podnieść swoje umiejętności bez wychodzenia z domu.

Przeczytaj nasze artykuły powiązane o szeroko pojętym marketingu: 

Beata Dyjak

Masz pytania? Porozmawiaj Dyrektor ds. rozwoju i realizacji projektów
515 212 449 bdyjak@avenhansen.pl Zadaj pytanie

Podobne artykuły

Persona w marketingu, czyli jak prawidłowo dopasować content do grupy odbiorców?
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów