Poznaj powody, przez które kobiety rzadziej awansują niż mężczyźni

Powody, dla których kobiety rzadziej awansują niż mężczyźni W społeczeństwie istnieje pewne tabu, które pomimo upływu lat zdaje się tkwić głęboko zakorzenione w naszej świadomości. Mowa oczywiście o równouprawnieniu, a aspektem, który wydaje się być szczególnie interesujący, jest możliwość awansu wśród kobiet. W niniejszym artykule nie będziemy się jednak doszukiwać tajemnych zmów przeciw kobietom, wynajdywać przypadki kłód rzucanych pod nogi, a jedynie chcemy wykazać powody, przez które to same kobiety wręcz rujnują sobie karierę oraz swoje życie zawodowe. Poniżej przedstawiamy kilka typowych błędów, które skutecznie przeszkadzają płci pięknej we wspinaniu się po kolejnych szczeblach kariery. Zachęcamy do lektury artykułu.

Spis treści:

Dlaczego kobiety rzadziej awansują niż mężczyźni?
Co utrudnia kobietom awans?
Błąd 1 - brak wiary w siebie i swoje umiejętności
Błąd 2 - siedzenie cicho i nieangażowanie się w sprawy firmowe
Błąd 3 - niepodejmowanie ryzyka
Błąd 4 - praca ponad wszystko, czyli zapominanie o życiu osobistym
Błąd 5 - grunt to nie rzucać się w oczy
Pracujesz najciężej w zespole, a nadal nie otrzymałaś awansu?

Dlaczego kobiety rzadziej awansują niż mężczyźni?

Czy płeć w biznesie ma jakiekolwiek znaczenie? Otóż według badań przeprowadzonych przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich zdecydowana większość przedsiębiorców deklaruje, że mężczyźni i kobiety są w biznesie traktowani jednakowo, oceniani według tych samych kryteriów, mają również taki sam dostęp do szkoleń i awansów. Można więc śmiało wysunąć wniosek, że to kobiety w dużym stopniu same stwarzają sobie pewne bariery wewnętrzne, które utrudniają im awans i jednocześnie powodują, że kończą one swoją ścieżkę zawodową na niższych pozycjach niż mężczyźni.

 

Zapoznaj się z naszą ofertą szkoleniową

Szkolenia otwarte z umiejętności osobistych

 

Co utrudnia kobietom awans? 

Poniżej zebraliśmy najczęściej popełniane błędy, przez które wiele kobiet nie awansuje: 

Błąd 1 - brak wiary w siebie i swoje umiejętności 

Wiara w swoje umiejętności - kluczowy komponent samooceny - jest niebagatelną wartością w każdej dziedzinie życia. Jeżeli mamy o sobie złe zdanie, nic dziwnego, że trudno nam uwierzyć we własne umiejętności. Z tego też powodu rezygnujemy z wielu szans i pozbawiamy się możliwości, które miałybyśmy, gdybyśmy odważyły się zaryzykować. Tego typu postawa na płaszczyźnie zawodowej ujawnia się w takich zachowaniach, jak strach przed wystąpieniami publicznymi, unikanie nowych wyzwań, niepewność własnych opinii, mała odporność na krytykę, ciągłe porównywanie się z innymi, tłumaczenie swoich sukcesów czynnikami zewnętrznymi, brak chęci rozwoju. Brak wiary we własne możliwości bardzo często podcina skrzydła i sprawia, że w wielu sytuacjach nie dajemy sobie możliwości wykorzystania własnego potencjału, a więc osiągamy w życiu zawodowym zdecydowanie mniej niż to, na co nas stać. 

Błąd 2 - siedzenie cicho i nieangażowanie się w sprawy firmowe

Siedzenie jak przysłowiowa ,,mysz pod miotłą” i ,,klepanie” w komputer może być dla nas zgubne, zwłaszcza, gdy okaże się, że nasz kolega po fachu, który przez pół dnia się obijał, otrzymał ważny projekt do wykonania zamiast nas. W pracy koniecznym jest nawiązywanie relacji z innymi, tak abyśmy dali szansę na pokazanie nas samych. Tylko w ten sposób możemy zaprezentować swoje umiejętności menadżerskie czy decyzyjne i dowieść, że nasza przebojowość, umiejętność otwartego wyrażania siebie w kontakcie z drugą osobą pozwolą nam awansować i przeprowadzać chociażby skuteczne negocjacje w biznesie. Nawet najbardziej pracowita ,,myszka” nie dostanie takiej możliwości, jeżeli siedzi cicho i nie zaangażuje się w sprawy firmowe. 

Błąd 3 - niepodejmowanie ryzyka

I dochodzimy do kolejnej bariery utrudniającej kobietom awans - mniejsze niż u mężczyzn skłonności do podejmowania ryzyka. Oczywiście unikanie ryzyka nie jest wadą, warto jednak pamiętać o tym, że obecnie podejmowanie ryzyka jest niejako wpisane w nasze zawodowe życie, zwłaszcza na stanowiskach menedżerskich lub kierowniczych. Podejmowanie ryzyka może pozwolić nam szybciej ruszyć do przodu. 

Błąd 4 - praca ponad wszystko, czyli zapominanie o życiu osobistym 

Często wydaje nam się, że dla dobra pracy należy się całkowicie poświęcić. Czy znacie to uczucie, jak nieswojo można się czuć, gdy przychodzi wyjść z pracy równo o 17.00? Jedynie zachowanie równowagi pomiędzy życiem osobistym a karierą pozwoli na zdroworozsądkowe podejmowanie decyzji i obiektywne przyjrzenie się, w jakim kierunku zmierzamy. 

Błąd 5 - grunt to nie rzucać się w oczy 

Nie od dziś wiadomo, jak w kontaktach biznesowych ważna jest umiejętność wystąpień publicznych, prezentacji i autoprezentacji. Jeśli rzeczywiście zależy nam na awansie, to również nasz ubiór i postawa powinny o tym świadczyć. Nie musimy mieć co sezon nowego obuwia i zestawu outfitów, jednak staranny manicure i dobrze ułożone włosy pomogą nam przekonaniu innych, że jesteśmy profesjonalistkami w każdej dziedzinie, a to na pewno nie przeszkodzi w awansie.

Pracujesz najciężej w zespole, a nadal nie otrzymałaś awansu? 

Może to zabrzmi nieco paradoksalnie, ale zwykle to nie osoba pracująca najciężej dostaje awans. W momencie, gdy szefostwo widzi, że ktoś wykonuje kawał dobrej roboty, zawsze wywiązuje się ze swoich zadań, a co więcej - robi więcej niż inni na podobnych stanowiskach za takie same lub nawet mniejsze pieniądze, za nic nie chce stracić takiej osoby. Przede wszystkim w ten sposób firma osiąga swoje cele, nie podnosząc nakładów, a poza tym ma w zespole osobę, która wykonuje wszystko to, co jej się zleca za niezmienne wynagrodzenie. Niedopominanie się o swoje to domena raczej kobiecej natury, ponieważ zwykle to panie mają problemy z odmową przełożonemu czy rozmową o podwyżce. Charakteryzują się też mniejszą asertywnością niż mężczyźni, dlatego tak ważne jest, by doskonalić sztukę mówienia ,,nie”. Najłatwiej to zrobić uczestnicząc w szkoleniach ze sztuki asertywności czy zarządzania sobą w czasie z elementami asertywności.

 

Zapoznaj się z naszymi szkoleniami

Szkolenia otwarte z zarządzania

 

Z pewnością nie jest to jeszcze kompletna lista ,,grzeszków”. Nie chodzi jednak o wyśmiewanie się z niedoskonałości, a uświadomienie sobie istnienie pewnych wewnętrznych barier, które zwykle tkwią w głowie. Nie zawsze bowiem zdajemy sobie sprawę, że nasze poczynania czy postawy poważnie blokują, a czasem nawet niwelują możliwość dostania awansu. 

Poznaj powody, przez które kobiety rzadziej awansują niż mężczyźni
Oceny: 0 z 5 z 0 głosów