Jak odnaleźć się w nowej pracy?

Jak pokonać stres w nowej pracy?Zmiana miejsca pracy to zawsze pewne wyzwanie - nowe obowiązki, nieznane otoczenie, ludzie, z którymi jeszcze nie mieliśmy okazji współpracować. Wielu z nas czuje wtedy mieszankę ekscytacji i stresu. Ta kombinacja jest zrozumiała, gdyż każda nowa sytuacja niesie ze sobą mnóstwo niewiadomych. W niniejszym artykule postaramy się być przewodnikiem dla wszystkich, którzy stawiają pierwsze kroki w nowym miejscu zatrudnienia. Przedstawimy sprawdzone metody oraz praktyczne wskazówki, które pomogą odnaleźć się w nowej pracy. Podpowiemy, jak skutecznie nawigować przez pierwsze dni i tygodnie, budując solidne fundamenty dla przyszłej kariery w nowej firmie.

Spis treści:

Pierwszy dzień w nowej pracy - czego się zwykle obawiamy?

Pierwsze uczucie radości i satysfakcji ze znalezienia nowej pracy często przeistacza się w obawę i niepokój. Pojawiają się myśli, czy swoim zachowaniem wpasowujemy się w politykę przedsiębiorstwa i nowe środowisko, czy nie zepsujmy tego, co udało nam się osiągnąć na rozmowie kwalifikacyjnej, czy sprostamy powierzonym obowiązkom, jak zostaniemy przyjęci przez nowych kolegów i koleżanki, czy zintegrujemy się z zespołem. Wątpliwości dotyczą także aspektów bardziej prozaicznych, np. jak się ubrać w pierwszym dniu nowej pracy, albo gdzie zaparkować samochód. Wszystkie te są naturalne i wpisują się w proces adaptacji do nowego środowiska.

 

Szkolenia nastawione na podnoszenie kwalifikacji zawodowych

Zapisz się na szkolenia otwarte z komunikacji

 

Jak pokonać strach w nowej pracy?

Jak zatem przeżyć pierwsze dni w nowym miejscu pracy i zrobić dobre wrażenie? Oto kilka prostych rad, które pomogą nam odnaleźć się w nowym środowisku i zaaklimatyzować się w nim tak szybko, jak to będzie możliwe.

Dobre pierwsze wrażenie robi się tylko raz

Oczywiście pragnąc wejść w nowe otoczenie, zacznijmy od pierwszego wrażenia, do którego warto dodać od razu również nasze pozytywne nastawienie. Dopiero połączenie obydwu tych czynników może rzeczywiście wpłynąć na nasz sukces, ponieważ nawet najlepiej wykonany makijaż i świetnie dobrany strój nie pomogą, jeśli nie nastawimy naszej świadomości na pozytywne myślenie. 

Pamiętajmy, że przez najbliższy okres będziemy pod stałą obserwacją większości osób w firmie. Nie wiąże się to z ich niechęcią, ale ze zwykłą ludzką ciekawością, która sprawia, że pragniemy poznać to, czego jeszcze nie znamy. Dlatego też, znajdując się pod ostrzałem wielu spojrzeń, jesteśmy niczym otwarta karta, z której można niemal wszystko odczytać. Jeśli się denerwujemy, powiedzmy o tym, jeśli czujemy się niepewnie, nie odgradzajmy się pierwszego dnia murem, bo potem może się on okazać już nie do zburzenia. I najważniejsze, zapoznajmy się ze współpracownikami, z którymi będziemy spędzać około 8 godzin każdego dnia. Wspólny lunch lub kawa w trakcie przerwy to dobra okazja by porozmawiać.

Poznaj kulturę firmy

Co firma to inna kultura pracy. W niektórych organizacjach, wchodząc do biura, oczekuje się od pracowników wyraźnego ,,dzień dobry" i zalogowania czasu pracy każdego zadania, podczas gdy w innych miejscach pracownicy wchodzą dyskretnie, szybko włączają komputer i zaczynają pracę. Różne przedsiębiorstwa mają też odmienne podejście do załatwiania spraw osobistych podczas godzin pracy. W jednych miejscach bez problemu można zadzwonić, by umówić się na wizytę lekarską, wysłać prywatny e-mail czy odebrać paczkę od kuriera. Z kolei w niektórych firmach wymaga się od pracowników, by podczas pracy odłożyli osobisty telefon do szafki. Dowiedzmy się zatem wcześniej, jakie zwyczaje panują w firmie, w której zamierzamy pracować.

Zadawaj pytania

Aby nie czuć się przytłoczonym nowymi obowiązkami, trzeba nie bać się zadawać pytań. O co pytać pierwszego dnia? Tak naprawdę o wszystko. Zazwyczaj tylko w tym początkowym okresie możemy bez zażenowania pytać o to, co w późniejszym czasie mogłyby świadczyć o naszej niekompetencji czy nieznajomości danego tematu. Czytajmy więc procedury, prośmy o ich interpretację, jeśli coś wydaje nam się zawiłe i niejasne, i oczywiście podglądajmy bardziej doświadczonych stażem współpracowników, którzy doskonale wiedzą jak poruszać się na swoim stanowisku.

Jak zachowywać się w nowej pracy?

Jak powinniśmy się zachować wobec szefa, żeby ten nie zaczął żałować decyzji o naszym zatrudnieniu? Żadne przymilania, żadne pytania skierowane do współpracowników, jak postępować, żeby szef nas aprobował. Wszystko samo wyklaruje się z czasem, a jeśli zależy nam na naszym profesjonalnym wizerunku, zacznijmy od podstaw każdej relacji podwładny i przełożony i po prostu należycie wykonujmy swoje obowiązki. Powierzone zadania realizujmy najlepiej jak potrafimy - w ten sposób udowodnijmy sobie i szefowi, że dokonał dobrego wyboru, zatrudniając profesjonalistę, który przyszedł rzeczywiście pracować. Pilnujmy zatem terminów, wykonujmy polecenia, pytajmy wprost, jeśli nie jesteśmy pewni czy właściwie rozumiemy powierzone zadanie, a wówczas nikt nie będą miał innego wyjścia, jak tylko docenić i uszanować naszą fachowość i rzetelność.

Jak przywitać się z nowym zespołem?

Na pewno dobrym pomysłem będzie przesłanie maila powitalnego do wszystkich pracowników działu czy całej firmy. W takiej wiadomości warto umieścić informacje o wcześniejszych doświadczeniach. Można też dodać kilka luźniejszych informacji o sobie (takich jak zainteresowania czy hobby) Tego typu nieformalne informacje mogą pomóc w nawiązaniu pierwszych kontaktów w zespole, zwłaszcza gdy pracujemy zdalnie i nie mamy okazji do swobodnych rozmów przy kawie.

 

Zapoznaj się z naszą ofertą szkoleń, które pozwolą lepiej odnaleźć się w nowej pracy

Zapisz się na szkolenia otwarte z umiejętności osobistych

 

Szkolenia, które pozwolą lepiej odnaleźć się w nowej pracy

Jeśli zależy nam na tym, aby jak najlepiej odnaleźć się w nowej pracy, warto wcześniej podnieść swoje kompetencje, uczestnicząc w różnego rodzaju szkoleniach zamkniętych i szkoleniach otwartych. Proponujemy skorzystać z kursów nastawionych na rozwój kompetencji miękkich (np. szkolenie z umiejętności osobistych), które pozwolą nam na skuteczniejsze wdrażanie się, lepszą komunikacją, bardziej aktywne słuchanie, co z pewnością przełożyły się na osiąganie lepszych wyników. Szkolenia twarde (np. szkolenie językowe) to te nastawione na zdobywanie wiedzy w konkretnych obszarach. Dzięki nim podniesiemy swoje kwalifikacje do wykonywania pracy na konkretnym stanowisku.

Przeczytaj na naszym blogu również inne artykuły:

Jak odnaleźć się w nowej pracy?
Oceny: 3 z 5 z 70 głosów