Potęga kolorów

Nie od dziś wiadomo, że kolor stanowi jedno z podstawowych narzędzi wpływu. Dobór odpowiedniej barwy jest kluczowy podczas budowania własnej marki, pozwala wyróżnić się spośród konkurencji i zachęcić lub zniechęcić potencjalnych konsumentów do dokonania zakupu. O potędze kolorów należy również pamiętać budując swój własny wizerunek. Kiedy spotykamy kogoś po raz pierwszy potrzebujemy zaledwie od kilku do kilkunastu sekund aby określić czy nasz stosunek do nowo poznanej osoby jest pozytywny czy negatywny. Tak pozornie mało znacząca rzecz jak kolor ubrania, które mamy na sobie może na poziomie nieświadomym wpłynąć na to, jak będziemy postrzegani przez innych. Warto więc mieć kolor za sojusznika.
 

Aby umiejętnie posługiwać się narzędziem jaki jest kolor, w pierwszej kolejności należy poznać znaczenie, jakie dana barwa ze sobą niesie. Co ciekawe, symbolika podstawowych kolorów, poza drobnymi wyjątkami, jest zbliżona w większości kultur. Takim wyjątkiem jest na przykład kolor żółty, który w Grecji symbolizuje smutek, natomiast przez resztę świata kojarzony jest najczęściej z radością i szczęściem.


 Za najbardziej dynamiczną barwę uważa się kolor czerwony. Kolor ten bardzo często wykorzystywany jest w marketingu do przyciągania uwagi konsumentów. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Harvarda wykazały, że intensywna czerwień podnosi ciśnienie krwi dlatego wykorzystuje się go do promocji produktów mających kojarzyć się z podwyższonym poziomem adrenaliny takich jak sportowe samochody. Nie bez znaczenia jest również powiązanie czerwieni z erotyką. Kolor ten sprawdza się świetnie również w gastronomii, gdyż jedną z jego właściwości jest zwiększanie apetytu klientów.


Ważną rolę w procesie budowania własnego wizerunku odgrywa kolor niebieski. Powszechnie jest on kojarzony ze spokojem i zaufaniem. Z pewnością wiedzą o tym osoby odpowiedzialne za wizerunek polityków, których często przedstawia się właśnie na niebieskim tle. Zdecydowanie odradza się wykorzystywanie tego koloru w gastronomii, gdyż w przeciwieństwie do czerwonego, jego oddziaływanie wiąże się z obniżeniem apetytu.

Zieleń kojarzy się przede wszystkim ze spokojem, stabilnością oraz bezpieczeństwem. W reklamie wykorzystuje się go do podkreślenia nieszkodliwości oraz naturalnego pochodzenia produktów.
 

Z luksusem i dostatkiem najbardziej skojarzony jest kolor fioletowy.
 

Badania przeprowadzone w 2006 roku na Uniwersytecie Winnipeg wykazały, że 90% spontanicznych decyzji dotyczących dokonania zakupu jest podejmowanych tylko i wyłącznie na podstawie koloru produktu.

 

Jak jeszcze kolor wpływa na naszą autoprezentację oraz jak świadomie budować swój wizerunek zawodowy, możecie dowiedzieć się Państwo, przyjmując zaproszenie na moje szkolenia z zakresu Wystąpień Publicznych, Autoprezentacji czy Biznesowego Savoir – vivre’u.

Sztuka prezentacji i autoprezentacji - wystapienia publiczne

Savoir-vivre w biznesie

 

Agnieszka Olejnik, trener AVENHANSEN
 
 

Potęga kolorów
Oceny: 4 z 5 z 38 głosów