Czym jest systematyczność i jak ją trenować?

jak nauczyć się systematycznościSystematyczność pozwala wypracować korzystne nawyki, które pomagają w budowaniu udanej kariery. Bez względu na pracę lub branżę potrzebujesz samodyscypliny, aby skutecznie wykonywać codzienne zadania. Poświęcając czas na naukę systematyczności i sposobu jej wdrożenia do swojego życia zawodowego, możesz poprawić swoją sytuację osobistą, jak i pozycję w pracy. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest systematyczność i jak ją rozwijać. Zdefiniujemy także wpływ samodyscypliny na systematyczność. 

 

Spis treści: 

Czym jest systematyczność?

Systematyczność w nauce

Systematyczność w pracy i umiejętność planowania 

Dlaczego warto jest być systematycznym?

Jak nauczyć się systematyczności? Jak wyrobić w sobie systematyczność?

Czym jest samodyscyplina?

Co daje samodyscyplina?

 

Czym jest systematyczność?

Systematyczność według słownika oznacza wykonywanie regularnie pewnych działań. To umiejętność dążenia do wyznaczonego celu pomimo czynników rozpraszających. Naszym największym problemem w systematycznym działaniu jest szybka utrata początkowego zapału w wyniku braku widocznych na początku drogi efektów. Dlatego w parze z systematycznością konieczna jest samodyscyplina, która ułatwia kształtowanie nawyków i sposobu myślenia wpływającego na wykonywanie zadań.

Systematyczność w nauce 

Postępowanie w sposób systematyczny jest kluczowe w opanowywaniu nowych umiejętności. Wie o tym każdy sportowiec i student. Ucząc się języka obcego, szybkiego czytania, pisania bezwzrokowego na klawiaturze czy jazdy samochodem, lepiej wykonywać ćwiczenia codziennie, a krócej, niż raz na jakiś czas dłużej. Warto wygospodarować godzinę dziennie na naukę nowych rzeczy, niż poświęcić 7 godzin jednego dnia. Dzielenie zadań, wymagających dużej ilości czasu na wykonanie, nosi nazwę chunking. Oznacza to umiejętność realizowania swoich celów krok po kroku, w sposób zaplanowany i konsekwentny. Aby móc tak postępować, niezbędna jest systematyczność w działaniu. Istotne jest, by każdego dnia postawić chociaż jeden, mały krok w kierunku osiągnięcia celu.

 

Nie pozwól, aby problemy z systematycznością spowodowały kłopoty w pracy

Szkolenie otwarte z umiejętności osobistych

 

Systematyczność w pracy i umiejętność planowania 

Pracodawcy cenią pracowników systematycznych i posiadających umiejętność planowania. Tylko osoba regularnie wykonująca powierzone zadania jest w stanie zdążyć ze wszystkimi obowiązkami w czasie wyznaczonym przez szefa lub managera. Z systematycznością związana jest też umiejętność dobrego planowania, która pomaga w osiąganiu celów. 

Dlaczego warto jest być systematycznym?

Jednym z kluczowych warunków do odniesienia sukcesu zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym jest systematyczność. Postępowanie w sposób konsekwentny, zaplanowany, wytrwale trzymając się obranego kursu to domena ludzi, którzy wiedzą, czego pragną w życiu. Znacznie większe jest prawdopodobieństwo, że osoby te odniosą sukces, aniżeli takie, które nie potrafią skutecznie i długoterminowo działać, w sposób przynoszący im korzyść. Systematyczność w podejmowanych działaniach może krok po kroku doprowadzić nas do spełnienia marzeń, które na początku wydawały się mało realne. 

Nasze marzenia często są zbyt duże i odległe, abyśmy mogli je osiągnąć natychmiast. Lepszym rozwiązaniem jest ustalenie daty ich realizacji, dokładne określenie celu i podzielenie drogi do ich osiągnięcia na mniejsze elementy, które krok po kroku będą do nich przybliżać. 

Jak nauczyć się systematyczności? Jak wyrobić w sobie systematyczność?

Z natury jesteśmy leniwi, dlatego trudno jest nam zmobilizować się do systematycznego działania, niezależnie czy chodzi o naukę, uprawianie sportu czy wykonywanie konkretnych obowiązków zawodowych. Samodyscyplina pomaga zwiększyć skuteczność naszych działań, panować nad czasem i naszymi zachowaniami. Poznaj 5 etapów, które pomogą nauczyć się systematyczności w pracy i szkole, a tym samym osiągnąć sukces. 

1. Zidentyfikuj swoje obszary do poprawy 

Zastanów się, jakie cechy i nawyki chciałbyś poprawić, np. stworzyć lepszy system zarządzania zadaniami. Wiedza o tym, nad czym trzeba popracować, pozwoli zacząć naukę systematyczności. Jeśli masz problem z określeniem cech, nad którymi należy popracować, poproś bliskich współpracowników lub przełożonych o konstruktywną informację zwrotną na podstawie tego, co zauważyli, pracując z Tobą.

2. Wyznacz sobie cele

 Jednym z najważniejszych punktów w nauce systematyczności jest określenie celów, do których ma doprowadzić nasze regularne działanie. Muszą być one jasno sprecyzowane i osiągalne. Może to być awans w pracy, zdanie egzaminu lub ukończenie ważnego projektu. 

3. Zmień swoje nastawienie 

Kolejną sprawą związaną z systematycznym działaniem jest poczucie zadowolenia i spełnienia za każdym razem, gdy wykonanym kolejny krok w stronę realizacji celu. Regularne działanie daje drobne, ale częstsze sukcesy. Działa jak paliwo napędzające nas na drodze do odnoszenia zwycięstw. Widząc efekty swoich postępowań, wzmacniamy motywację do działania.

4. Wyrób w sobie pozytywny nawyk 

Pojęcie systematyczności łączy się w pewien sposób z nawykiem, który jest ważnym elementem w realizacji kolejnych celów i osiąganiu sukcesów. Dzięki niemu możemy wykonywać coraz więcej działań, które dawniej sprawiały nam trudności, w sposób automatyczny. Aby nabrać pozytywnego nawyku, należy najpierw przełamać niechęć do zadania i zacząć systematycznie nad sobą pracować. Nawyk stanowi zatem pewną nagrodę, jaką dostajemy na drodze konsekwentnego postępowania. Automatyczność dnia codziennego prowadzi nas do sukcesu -to jak autopilot nastawiony na uzyskiwanie pozytywnych wyników. 

5. Stosuj nagrody 

Warto dawać sobie samemu nagrody za każdy osiągnięty sukces, nawet jeśli jest niewielki. Dzięki temu radość będzie podwójna, a motywacja do dalszej, systematycznej pracy większa. Ustal, co zrobisz, gdy uda Ci się spełnić ustalony na początku cel. Perspektywa nagrody pomoże aktywować samodyscyplinę, która jest niezbędna w nauce systematyczności

Czym jest samodyscyplina?

Samodyscyplina to zachowanie, które pozwala poznać nasze mocne strony i pokonywać wyzwania. Zapewnia zdolność do intensywnego skupienia się na zadaniu w celu osiągnięcia określonego rezultatu. Samodyscyplina jest cechą, która z czasem prowadzi do trwałego sukcesu. Pomaga profesjonalistom wypracować korzystne nawyki, które przyczyniają się do udanej kariery. Bez względu na pracę lub branżę potrzebujesz jej, aby skutecznie wykonywać codzienne zadania. 

Co daje samodyscyplina?

Samodyscyplina to nasz wewnętrzny trener, który motywuje nas do działania nawet wtedy, gdy chcemy już odpuścić. Zmusza nas do robienia rzeczy, na które nie zawsze mamy ochotę. Pozwala dążyć do realizacji wyznaczonych celów w życiu prywatnym i zawodowym. W pracy osoby zdyscyplinowane są bardziej odpowiedzialnymi i sumiennymi pracownikami. Wykonują lepiej i dokładniej obowiązki, dzięki czemu można powierzyć im realizację trudnych zadań i tych, których efekty są widoczne dopiero po długim czasie. To osoby, które swoim postępowaniem motywują innych w zespole do działania. 

Korzyści płynące z praktykowania samodyscypliny są następujące:

  • Zwiększenie szans na awans zawodowy 

Silna samodyscyplina pozwala na wizualizację celów i opracowanie planów ich realizacji. Nasz przełożony może zauważyć te nawyki i imponujące wyniki w pracy, co skłoni go do awansu lub przydzielenia nam ważniejszych projektów.

  • Obniżenie poziom niepokoju i stresu

Samodyscyplina pomaga w realizacji celów zarówno osobistych, jak i zawodowych. Dzięki temu nie musimy się martwić zaległościami w pracy ani oddaniem projektu po terminie. Przestajemy się martwić o to, czy zdążymy ukończyć zadania na czas. Może to obniżyć poziom niepokoju i stresu, dzięki czemu poczujemy się bardziej zrelaksowani i spokojni.

  • Zwiększenie poczucia własnej wartości i pewności siebie 

Gdy rośnie nasza produktywność, wzrasta także nasza samoocena. Regularne osiąganie celów daje poczucie dumy i wiary we własne możliwości, co z kolei zwiększa pewność siebie.

  • Poprawa relacji w pracy i życiu osobistym

Dbałość o realizację zadań i celów sprawia, że czujemy się pozytywnie zmotywowani. Nasze zadowolenie i pewność siebie mogą przenieść się na przyjaciół i współpracowników, dzięki czemu oni również poczują się lepiej. 

Aby lepiej nauczyć się kontroli samego siebie, zdolności osiągania długoterminowych celów  i odpowiedniego zarządzania czasem proponujemy szkolenie z auto-motywacji oraz szkolenie ze skuteczności w realizacji zadań. Dla osób, które piastują stanowiska w różnych urzędach i czują zmęczenie oraz zniechęcenie do nieustannych spotkań z interesantami, polecamy szkolenie auto-motywacja i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu w urzędzie.

 

Zapoznaj się z naszą ofertą szkoleniową

Szkolenia otwarte z komunikacji i negocjacji

Czym jest systematyczność i jak ją trenować?
Oceny: 3 z 5 z 479 głosów