„Innowacje przełomowe”
„Innowacyjna firma – można się tego nauczyć”
Innowacyjność to szansa. To skuteczna strategia utrzymania się na rynku, nadążania za szybkim zmianami warunków biznesu a docelowo uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Dzisiaj „bycie innowacyjnym” to niemal przymus. Ale innowacyjność może stać się tylko pustym hasłem o ile nie stoi za tym odpowiednia wiedza, umiejętności i chęć działania. Podobno ponad 90 proc. menedżerów firm, które wzięły udział w różnych badaniach, deklaruje dużą gotowość do bycia innowacyjnymi. Znacznie gorzej jest z wdrażaniem strategii innowacyjności czy procesów innowacyjnych w tych firmach. To szkolenie ma w tym pomóc. Stanowi, bowiem połączenie niezbędnej dawki wiedzy teoretycznej z praktycznymi wskazówkami – jak w warunkach naszej biznesowej rzeczywistości można to zrobić. Jest duża szansa, że uczestnicy tego szkolenia skutecznie wykorzystają zdobytą wiedzę i umiejętności projektując i wdrażając przełomowe innowacje w swoich firmach. Sens know-how tego szkolenia jest następujący; zanalizujmy wspólnie problem, znajdźmy wystarczająco dobre rozwiązanie, zróbmy to, co wspólnie wymyśliliśmy. Przekażemy wam naszą wiedzę, w której będzie niewiele teorii ( mimo wszystko jest też niezbędna), lecz praktyka, trening, praktyka. Proponujemy wam szkolenie będące syntezą wiedzy i umiejętności na temat skutecznych innowacji przełomowych.
Korzyści ze szkolenia:
Uczestnicy szkolenia zostaną w sposób praktyczny zapoznani z zasadami i technikami zarządzania innowacja przełomową w firmie. Dowiedzą się także, jakie umiejętności są niezbędne do zapewnienia sukcesu innowacji przełomowej. Dodatkowo zdobędą praktyczną wiedzę na temat metodyki i procedur umożliwiających uzyskanie dotacji finansowych z UE. Poznają zasady i techniki korzystania z instrumentów wsparcia dla przedsiębiorców w ramach Programu Kapitał Ludzki.
Po zakończeniu szkolenia każdy uczestnik uzyska wiedzę pozwalającą; zidentyfikować zagrożenia i szanse dla własnych projektów innowacji przełomowych. Opanować umiejętność zdiagnozowania potrzeb innowacyjnych swojej firmy.Określić źródła finansowania i sposoby aplikowania o środki niezbędne dla zrealizowania planowanych rozwiązań innowacyjnych.Oszacować potencjał realizacyjny planowanych nakładów w projekcie w relacji do przewidzianego zakresu projektu.W trakcie szkolenia, zaprezentowane zostaną przykładowe projekty w tym także, przykłady prac badawczo-rozwojowych realizowanych przez firmy mikro, małe i średnie.
Metodyka szkolenia:
Szkolenie prowadzone będzie aktywnymi metodami z wykorzystaniem pracy zespołowej oraz studiów przypadków.Zajęcia będą prowadzone w formie prezentacji Power-point z omawianiem kluczowych kwestii problemowych. W trakcie szkolenia będą udzielane odpowiedzi na pytania uczestników oraz omawiane praktyczne aspekty zmian wprowadzonych aktualizacjami obowiązujących aktów prawnych.. Uzupełnieniem wskazanych metod będą grupowe testy oraz moderowana dyskusja.
Tematyka szkolenia:
Szkolenie stanowi syntezę – mix sześciu opisanych poniżej modułów:
Moduł I
Teoria i praktyka realizacji innowacji przełomowych – moduł wprowadzający
Moduł II
Kształtowanie relacji biznesowych przy realizacji innowacji przełomowej w współpracy z B+R – system CRM dla innowacji
Moduł III
Kompetencje zespołów projektowych w zakresie innowacji przełomowych – rozwiązywanie problemów z czynnikiem ludzkim
Moduł IV
Praktyczne wskazania dotyczące wykorzystania standardów PMI i PRINCE 2 do przygotowania i realizacji innowacji przełomowych – „kuchnia” projektu innowacyjnego
Moduł V
Procesy komercjalizacji innowacji przełomowych – przygotowanie scenariusza działań na bazie analizy studiów przypadków – ( policzmy czy się to nam opłaca?)
Moduł VI
Jak zapanować nad skutkami zmiany wynikającej z wdrożonej innowacji przełomowej, – czyli ile ryzykujemy i jak sobie z tym radzić?
Tematyka szczegółowa:
1.Co to oznacza w praktyce, czyli czym jest -innowacja przełomowa?
Teoria i praktyka, czyli jak odczytać - zasady innowacji przełomowej
Warunki wstępne innowacji
Metody i techniki kontroli nad aktualnymi aktywami
Wstępny szkic planu określającego obszary potencjalnych innowacji przełomowych wraz z
Procesem alokacji zasobów.
Zasady i techniki zarządzania naszymi oczekiwaniami
Ćwiczenie praktyczne – obszary aktualnego funkcjonowania firmy – analiza studium przypadku
2. CRM dla innowacji
Klienci i tzw. niekonsumenci - kim są twoi niekonsumenci?
Zasady i techniki budowania relacji z wykorzystaniem systemu CRM
Ćwiczenie praktyczne – ograniczenia konsumpcji na przykładzie wybranego produktu
Identyfikacja klientów nadmiernie obsługiwanych a konsekwencje nadmiernej obsługi
Ćwiczenie praktyczne - „najgorszy klient”
Uporządkujmy, to, co jest do zrobienia, czyli identyfikacja zadań do wykonania
Wykorzystanie koncepcji zadań do wykonania w cyklu życia innowacji
Ćwiczenie praktyczne – „zatrudnij” wskazane produkty
3. Praktyczne wskazania dotyczące wykorzystania standardów PMI i PRINCE 2 do przygotowania i realizacji innowacji przełomowych – „kuchnia” projektu innowacyjnego
Pomysły na innowacje a wymogi standardu PRINCE 2
Intuicyjnie czy mierzalnie, – na czym polega ten dylemat?
Trzy metody oceny pomysłów
Opracowanie przełomowych pomysłów – jak zbudować Dokument Inicjacji Projektu
Opracowanie listy kontrolnej innowacji przełomowej
Procedury i techniki monitorowania przebiegu cyklu wdrożeniowego
Ćwiczenie praktyczne – „ odrzucone pomysły”
4. Jak zapanować nad skutkami zmiany wynikającej z wdrożonej innowacji przełomowej, – czyli ile ryzykujemy i jak sobie z tym radzić?
Opanowanie strategii doraźnych dotyczących identyfikacji ryzyka innowacji przełomowej
Oszacowanie ryzyka
Eksperymentowanie w zakresie przyjętych wariantów
Przeciwdziałanie, korygowanie i zmiany w pierwotnej koncepcji
Możliwości wynikające z tzw. strategii doraźnych i ich właściwości przyśpieszania innowacji
Ćwiczenie praktyczne – „ taka piękna katastrofa”
5. Kompetencje zespołów projektowych w zakresie innowacji przełomowych – rozwiązywanie problemów z czynnikiem ludzkim
BudowaZespołu Zarządzania Projektem – zasady, procedury, pułapki
Określenie ról w projekcie - psychologiczne aspekty współdziałania w zespole
Jak zarządzać komunikacją pomiędzy zespołem a organizacją? – studia przypadków
Style zarządzania Zespołem - role grupowe
Cykl życia zespołu, – co z tego praktycznie wynika?
Ćwiczenia praktyczne - Test: Podatność na działania manipulacyjne.
Systemy wsparcia i lobbing dla projektu innowacji przełomowej
Ćwiczenie praktyczne – intuicja i siła zespołu
6. Procesy komercjalizacji innowacji przełomowych – przygotowanie scenariusza działań na bazie analizy studiów przypadków – ( policzmy czy się to nam opłaca?)
Jak mierzyć efektywność ( w tym opłacalność) projektowanych innowacji?
Na czym polegają pułapki pomiaru?
Jakie mierniki najlepiej obrazują rzeczywisty stan rzeczy?
Ćwiczenie praktyczne – jak robią to inni?
Główne pułapki innowacji, – czyli jakie błędy popełniamy najczęściej?
7.Podsumowanie szkolenia
Czas trwania 16 godzin dydaktycznych – dwa dni