„Praktyczne aspekty zarządzania projektami innowacyjnymi” | wprowadzające
Kilka słów o szkoleniu:
Skuteczne zarządzanie projektami innowacyjnymi, stanowi najlepszy sprawdzian efektywności wykorzystania zasobów i osiągania zakładanych celów na konkurencyjnym obszarze biznesu, nowoczesnej administracji czy też forum społecznego działania. Projekty te, to, konfrontacja, innowacyjnego pomysłu zweryfikowanego w procesie badawczym z praktyczną oceną jego potencjału biznesowego. Powodzenie, takiego projektu uwarunkowane jest, zarówno wiedzą teoretyczną, praktyką biznesową a także intuicją menadżerską i wyczuciem skali podejmowanego ryzyka.
Jednym z warunków do sukcesu w tym zakresie jest zdobycie wiedzy o metodach zarządzania projektami i umiejętności praktycznego działania w stosowaniu własnej wypracowanej w oparciu o typowe standardy, metodyki, pozwalającej skutecznie realizować projekty. Podczas szkolenia zostaną omówione wszystkie obszary wiedzy dotyczącej zarządzania projektami innowacyjnymi a w szczególności:
Umiejętnym wyznaczeniu celów projektu,
Przygotowaniem jednoznacznie określonych warunków zainicjowania projektu,
Wybranie wariantu realizacji wraz z planem B,
Elastycznym reagowaniem na zmiany w otoczeniu projektu (reguły tolerancji w procesie realizacji projektu, nadzór nad zmianami w planie,
Zarządzanie zakresem (identyfikacja, rozdział, kontrola i weryfikacja).
Uczestnicy zapoznają się z zasadami i technikami:
Zarządzania czasem (zależności, terminowość, kolejność, spójność działań),
Zarządzania kosztami (kontrola realizacji budżetu -podejście procesowe), zarządzanie, jakością (walidacja dostaw, przeglądy projektu),
Zarządzania ryzykiem,
Oraz utrzymania założonego poziomu, jakości projektu.
Omówione zostaną i przećwiczone na bazie studiów przypadków metody i procedury:
Zarządzania zasobami ludzkimi (pozyskiwanie zasobów, rozwój kompetencji, zarządzanie
Relacjami) · zarządzania komunikacją i ryzykiem -podejście procesowe”
Przedstawione podczas tego szkolenia, techniki i narzędzia będą miały zastosowanie w zarządzaniu na każdym etapie cyklu życia projektu, w ramach ustalonych uwarunkowań organizacyjnych i finansowych oraz przy optymalnym wykorzystaniu zespołu projektowego..
Uczestnicy szkolenie uzyskają odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
-
Czym jest projekt innowacyjny, na czym polegają jego cechy charakterystyczne na tle typowych projektów biznesowych i co z tego wynika dla praktyki realizacyjnej?
-
Co jest najistotniejsze w zarządzaniu projektem, innowacyjnym?
-
Czym są i na czym polegają standardy zarządzania projektami?
-
W jakich warunkach standardy należy modyfikować wraz z zmieniającymi się warunkami realizacji projektu?
-
Jak wykorzystywać w praktyce wiedzę dotyczącą procesów biznesowych w projekcie innowacyjnym?
-
Jak kontrolować i organizować rozpoczęcie, rozwinięcie i zakończenie projektu?,
-
Za pomocą, jakich procedur i technik przeprowadzać regularne przeglądy postępów prac w stosunku do planu i założeń biznesowych?
-
Z czego najczęściej, wynikają kłopoty i porażki projektów?
-
Na czym polega znaczenie i w jaki sposób wykorzystywać tzw. elastyczne punkty decyzyjne?
-
Z czego wynika i na czym opiera się funkcjonowanie automatycznej kontroli wszelkich odchyleń od planu?
Korzyści dla uczestników:
Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania projektami B+R, poprzez wnikliwą analizę studiów przypadków, praktyczne ćwiczenia oraz zapoznanie z przykładami konkretnych rozwiązań, dających się bezpośrednio zastosować w pracy. Program tego szkolenia zapewnia kompleksową wiedzę i praktyczne umiejętności, poprzez etap przygotowawczy, na którym definiujemy wymogi projektu, opracowanie struktury i logistyki realizacyjnej, system weryfikacji, aż po zamknięcie i rozliczenie projektu. Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę i umiejętności:
Jak korzystać z podstawowych koncepcji, umiejętności i technik zarządzania projektem?· Dopasowywać cele i założenia projektu do jasno sprecyzowanych potrzeb otoczenia projektu. Opracowywać strukturę podziału pracy; ·Stawiać realistyczne, wymierne cele i zapewniać pozytywne efekty; ·Szacować koszty i terminy przy zastosowaniu prostych i sprawdzonych technik; ·Opracowywać i wdrażać niezawodny system kontroli projektu;
Uczestnik po szkoleniu powinien:
Potrafić założyć nowy projekt,
Zdefiniować fazy, działania, zadania oraz kamienie milowe projektu
Zdefiniować zależności pomiędzy zadaniami
Ustalać harmonogram realizacji zadań
Zdefiniować ścieżkę bazową i krytyczną projektu
Zidentyfikować ryzyka projektu i przygotować zestaw działań zaradczych
Zdefiniować zasoby projektu oraz przyporządkować dla nich zadania
Adresaci szkolenia:
-
Adresaci tego szkolenia, to osoby stanowiące wiodącą kadrę IOB, wspierające przedsiębiorców, rozpoczynających lub rozwijających działalność innowacyjną, Szkolenie jest także skierowane do osób pracujących w firmach, które, które planują realizację projektów badawczo-rozwojowych samodzielnie bądź we współpracy z zewnętrznymi podmiotami, w tym z innymi przedsiębiorstwami oraz jednostkami naukowymi. Program przeznaczony jest dla pracowników, specjalistów oraz kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla zarządzania w instytucjach publicznych i firmach komercyjnych, obecnych i przyszłych kierowników projektów, menedżerów laboratoriów, członków grup projektowych.
Metody pracy zastosowane podczas szkolenia:
Szkolenie prowadzone będzie, aktywnymi metodami z wykorzystaniem studiów przypadków, pracy zespołowej oraz rzeczywistych projektów będących w fazie przygotowania lub wdrożenia.Zajęcia będą prowadzone w formie prezentacji power-point z omawianiem kluczowych kwestii problemowych. W trakcie szkolenia będą udzielane odpowiedzi na pytania uczestników oraz omawiane studia przypadków. Częścią szkolenia są praktyczne warsztaty w zakresie ważniejszych zagadnień. Uzupełnieniem wskazanych metod będą ćwiczenia indywidualne i grupowe, testy oraz moderowana dyskusja.
Ważne:
Oficjalne podręczniki standardów; PCM, PMI, PRINCE2, są bardzo obszerne (na przykład; PRINCE 2 liczy 408 stron A4) i często napisane w sposób całkowicie niezrozumiały; mogą sporo „namieszać” i wywołać sporą dozę frustracji. Dlatego uczestnicy szkolenia otrzymają 120 stronicowy Skrypt Szkoleniowy, opracowany z uwzględnieniem specyfiki warunków realizacji projektów w Polsce i wymogów, EU, który ( mamy taką nadzieję) w sposób jasny i funkcjonalny pomoże w praktycznym wykorzystywaniu tej metodyki w realizowanych w przyszłości projektach, przez biorących udział w szkoleniu.
Program szkolenia:
Dzień I
-
Wprowadzenie do Zarządzania Projektem
Mity na temat metodyk zarządzania projektami a tzw. zdrowy rozsądek
Analiza projektu – podejście PRINCE 2, PCM i PMI
Identyfikacja źródeł sukcesów i porażek projektów
Analiza problemu i celów projektu- uzasadnienie biznesowe.
Cykl życia projektu wg PCM, PMI, PRINCE2 - fazy projektu - etapy techniczne i etapy zarządcze
Definiowanie podstawowych pojęć zarządzania projektem
Historia i aktualne trendy w zarządzaniu projektami B+R
Bariery administracyjne, decyzyjne i kompetencyjne w przypadku projektów B+R.
Systemy i metodyki zarządzania projektem – przegląd wiodących rozwiązań
Charakterystyka projektu, jako przedsięwzięcia organizacyjnego
Cele projektu – ćwiczenie
Obszary zarządzania projektami
Programy, projekty i operacje
Typy projektów
czynności koordynacyjne i kierownicze w ramach projektu
warunki wstępne efektywnego zarządzania projektem
3. Inicjowanie projektu - Obszary w zarządzaniu projektem
Konspekt Projektu - Matryca priorytetów
Przygotowanie założeń projektu – ćwiczenie praktyczne
Planowanie
Konstruowanie projektu
Strategiczne decyzje projektu
Uzasadnienie biznesowe
Dokument inicjacji projektu – omówienie i ćwiczenie
Budowa zespołu projektowego - Uczestnicy projektu, struktura zespołu,
Rola PM – Project Managera
Struktura podziału pracy -
szkolenie i doskonalenie zespołu – test sylwetki zawodowej
motywowanie do efektywnej pracy grupowej
metody grupowego rozwiązywania problemów
4. Planowanie projektu - Cykl życia projektu
Struktura podziału zadań
Planowanie zasobów
Metody szacowania czasu trwania i kosztów zadań projektowych
Schemat sieciowy projektu (Metoda Ścieżki Krytycznej)
Harmonogram projektu (wykres Gantta; Kamienie Milowe)
Harmonogram a budżet -podstawowe reguły współzależności
Przykład programu komputerowego wspomagającego zarządzanie projektem
Dzień II
5. Czas realizacji a skuteczność osiągnięcia celów projektu
Struktura podziału pracy (PPS/ang. WBS), jej wykorzystanie w planowaniu i kontroli
Zadania projektu, zależności miedzy nimi i dodatkowe ograniczenia zadań w czasie
Sieć czynności, diagram sieciowy PERT, wykres Gantt’a
Harmonogram oparty na datach a harmonogram oparty na sieci czynności
Budowa harmonogramu projektu - „wprzód”, „wstecz”
Ścieżka krytyczna, zadania krytyczne i podkrytyczne, zapasy czasu
Określenie i przydział zasobów, rozwiązywanie problemu przeciążenia zasobów
Łańcuch krytyczny, bufor projektu, bufory zasilające i bufory zasobów
Zarządzanie czasem w trakcie realizacji projektu – aktualizowanie harmonogramu bieżącego na podstawie informacji o realizacji projektu, zmianach w dostępności zasobów i wymaganiach klienta
Ćwiczenie: Planowanie czasu w projekcie
6. Realizacja i kontrola projektu
Cele projektu (główne i cząstkowe), tzw. „drzewo celów”, macierz wzajemnej relacji celów projektu
Analiza SWOT – zasady i procedury przygotowania oraz praktycznego wykorzystania
strukturyzacja projektu a struktura organizacyjna (np. technika czarnej skrzynki, diagram sprzężenia zwrotnego, wykres Gantta, PERT
Koszty, przychody, przepływy gotówkowe
Przekroje i szacowanie kosztów projektów
Budżetowanie, jako narzędzie zarządzania projektem
standard EVMS (Earned Value Management System) ·Metoda Earned Value i jej zastosowania
Orientacja na korzyści projektu
Szacowanie wartości projektu
Analiza i wprowadzanie zmian
7. Ćwiczenie DIP – dokument inicjacji projektu
Dzień III
8. Podstawy zarządzania ryzykiem w projekcie
Identyfikacja czynników ryzyka – ćwiczenie praktyczne
Rodzaje ryzyka w projekcie – przegląd ryzyk typowych i specyficznych
Kwantyfikacja ryzyka - szacowanie ryzyka
Analiza ryzyka – test: Twoja skłonność do ryzyka
Plany przeciwdziałania
Porażki projektów na skutek niedocenienia potencjalnych ryzyk.
9. Planowanie komunikacji
Dystrybucja informacji- test: postawa negocjacyjna
Sprawozdawczość
Jakość w projekcie? Planowanie, jakości
Zapewnienie, jakości
Sterowanie, jakością
Kapitalizacja doświadczeń, zarządzanie wiedzą
10. Zamknięcie projektu
-
Zarządzanie Zmianą w metodyce PRINCE2, PCM i PMI – co z tego wykorzystać dla projektów innowacyjnych?
-
Zamykanie Projektu - fazy procesu zamykania projektu
Błędy, które popełniamy najczęściej, – czyli kiedy intuicja nas zawodzi?
Skonsolidowanie wiedzy o metodykach zarządzania projektami w tym, PCM, PMI, PRINCE2
Szkolenie trzydniowe - 3 dni – 24 godziny dydaktyczne