Po szkoleniu uczestnicy będą:

  • potrafili odróżnić zachowania asertywne od agresywnych i uległych,
  • potrafili budować pozytywne relacje międzyludzkie oparte na zaufaniu i wyrażaniu własnych emocji,
  • znali zasady obrony przed krytyką i będą potrafili skutecznie argumentować własne poglądy,
  • potrafili zadbać o własne interesy w harmonii z otoczeniem i własnym odczuciem,
  • z właściwej perspektywy oceniać problemy, ludzi i relacje,
  • potrafili dopasować formę wypowiedzi do sytuacji i osoby,
  • potrafili zamieniać styl krytyki na użyteczną informację zwrotną,
  • umieli neutralizować stresy obniżające poczucie własnej wartości.

1. Asertywność

  • Budowanie postawy asertywnej.
  • Co to jest asertywność?
  • Zachowanie asertywne, jako opozycja do zachowania agresywnego i uległego.
  • Asertywność w ujęciu analizy transakcyjnej.
  • Spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych.
  • Komunikat ja – jako technika zmniejszania oporu u odbiorcy.
  • Mapa asertywności – diagnoza obszarów wymagających dalszego rozwoju umiejętności asertywnych.
  • Asertywność wobec siebie samego – zwiększenie poczucia własnej wartości.

2. Praktyka postawy asertywnej

  • Stawianie granic.
  • Obrona i reakcja na krytykę.
  • Obrona swoich praw i przekonań.
  • Umiejętność odmawiania i wyrażania swoich uczuć.
  • Asertywne radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
  • Umiejętność obrony przed psychologicznym poniżeniem.
  • Wyrażanie uczuć pozytywnych i negatywnych.
  • Asertywność w informacji zwrotnej

 

  • Gry symulacyjne
  • Odgrywanie scenek/ról
  • Studium przypadków
  • Ćwiczenia indywidualne i grupowe
  • Dyskusje problemowe
  • Kwestionariusze i testy zachowań