Z czasu albo się nas ograbia, albo się go od nas wyłudza, a to, co nam zostaje, znika niepostrzeżenie./Seneka/
Jeśli jesteśmy niezadowoleni z tego, jak wykorzystujemy nasz czas w ciągu dnia, miesiąca, roku; jeśli ciągle mamy wrażenie, że czas dosłownie „przepływa nam przez palce”, warto odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego tak jest? Często głównym winowajcą takiego stanu rzeczy są tzw. „złodzieje czasu”.
Typowy złodziej czasu to nawyk lub sytuacja, z którą nie potrafimy sobie poradzić. Sprawiają one, że nie skupiamy się na realizacji rzeczy dla nas ważnych. Nawet jeśli nie mamy na gnębiących nas złodziei czasu wpływu, to zawsze mamy wpływ na to, jaka będzie nasza reakcja na daną rzecz lub sytuację. Możemy nie mieć wpływu np. na to, że utknęliśmyw korku, ale mamy wpływ na to, co będziemy w tym czasie robić – załatwić ważne telefony (oczywiście z pomocą zestawu głośnomówiącego), słuchać ulubionej muzyki czy audiobooka, uczyć się słówek j. angielskiego itp.
Kto, albo co najczęściej kradnie nam czas?
OTO 20 NAJPOPULARNIEJSZYCH „ZŁODZIEI CZASU”.
Sprawdź, który z nich jest Ci szczególne bliski.
I. PLANOWANIE CZASU ORAZ METODY PRACY
1) niejasne wyznaczanie celów
2) nieodpowiednie planowanie dnia
3) próba realizacji zbyt wielu spraw naraz
4) brak wiedzy o wszystkich czynnościach
5) spontaniczne priorytety
II. OSOBISTY STYL PRACY
1) zawalone biurko
2) bałagan w papierach
3) chęć znajomości wszystkich szczegółów
4) zagłębianie się w biurokratyczne procedury
5) produkowanie niepotrzebnych notatek i pism
III. ZAKŁÓCENIA SPOWODOWANE PRZEZ INNYCH
1) rozmowy telefoniczne
2) niezapowiedziani goście
3) przedłużone zebrania
4) odwracanie uwagi, hałas
5) rozmowy prywatne
IV. OSOBISTE SŁABOŚCI
1) pośpiech, niecierpliwość, brak samodyscypliny
2) niska motywacja własna
3) brak umiejętności powiedzenia „nie”
4) osobiste „przeszkadzacze”: internet, telefon, telewizja, gry itp.
5) zwlekanie i brak stanowczości
Co możesz zrobić?
- Kontroluj, na czym schodzi Twój czas. Systematyczna analiza wykorzystania czasu oraz jego „złodziei” pokaże Ci, gdzie możesz zacząć go oszczędzać.
- Staraj się nie robić zaległości.
- Twórz dobre nawyki!!!
- Planuj pisemnie a niczego nie zapomnisz.
- Zapisuj swoje cele, a potem efekty swoich działań.
- Przenoś niedokończone lub niezrealizowane zadania z listy do planu na następny okres (dzień, tydzień, miesiąc).
- Określaj ramy czasowe swoich aktywności.
- Pomyśl, jak zapełnisz momenty wolne – np. czas spędzony w korkach, w pociągu itp.
- Zadbaj o czas na wypoczynek i naładowanie „akumulatorów”.
- Rezygnuj z części zadań. Deleguj.
- Naucz się odmawiać.
- Sprawdź, co jest Twoim największym osobistym zjadaczem czasu. Zbadaj, jak długo czasu mu codziennie poświęcasz i postaraj się skrócić ten czas.
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej o tajnikach zarządzania sobą w czasie, radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym, to serdecznie zapraszam wszystkich na moje szkolenia z tego zakresu (Zarządzanie sobą w czasie z elementami asertywności i Zarządzanie Wypaleniem Zawodowym i stresem).
Agnieszka Olejnik, ekspert HR, coach kariery, Trener AVENHANSEN®
Przeczytaj więcej na: http://szkolenia.avenhansen.pl/trenerzy/agnieszka-olejnik.html
Doradca Merytoryczny ds. Komunikacji i Wystąpień Publicznych Dyplomowany trener biznesu i coach, doświadczony menedżer i ekspert w dziedzinie Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Rozwoju.
Zobacz kalendarz najbliższych szkoleń trenera »